Verzekeren gaat niet over polissen verkopen, maar over mensen helpen, heeft de oprichter van ZLM verzekeringen ooit gezegd. Mensen, klanten en medewerkers staan bij ZLM nog altijd op de eerste plaats. In medewerkers wordt dan ook veel geïnvesteerd. En binnen ZLM Verzekeringen is een Werkgroep Werkgeluk opgericht, al in 2015. Wat doet die werkgroep zoal? We vroegen het Eleonora, India, Moniek en Iris.

“De werkgroep is begin 2015 opgericht door de afdeling Advies & Acceptatie en Bemiddeling en heeft eens per twee maanden een lunchoverleg. Hier brainstormen we over het vergroten van werkgeluk en bespreken elkaars ideeën. Hoe houden we het leuk met z’n allen en wat kunnen we doen om het te verbeteren? Een nieuwe challenge, feedforward geven, je collega/leidinggevende een compliment geven op Nationale Complimentendag of zomaar tussendoor? Waar worden we gelukkig van? Ook bezoeken we regelmatig een event of een bedrijf om te kijken hoe zij met werkgeluk om gaan. Onlangs zijn we naar de Contacta Talks met Jildou van der Bijl geweest. Het event van ‘De Week van de Bevlogenheid’ bezoeken we al twee jaar.

Waarom een werkgroep Werkgeluk?

Wij vinden het belangrijk dat collega’s enthousiast zijn en blijven. Ook is het leuk als ze meedenken over het vergroten van werkgeluk binnen het bedrijf. Het wordt door iedereen verschillend ontvangen. De één is wat positiever als de ander, maar dat maakt niet uit. Als je er al over nadenkt ben je weer een stap verder!

Wie zijn de leden van de werkgroep Werkgeluk?

 

 

 

 

 

De werkgroep bestaat uit vier leden. Dit zijn:

  • Iris Christiaanse
  • Moniek Bickelmeijer-de Regt
  • India Pluijgers
  • Eleonora Puijpe

Wat hebben we bijvoorbeeld gedaan?

De Nationale Complimentendag

Op 1 maart 2019 was het Nationale Complimentendag. Het leek ons als werkgroep leuk om hier aandacht aan te geven. Een compliment geven of ontvangen is namelijk altijd leuk! De Nationale Complimentendag draait om het geven van oprechte aandacht en het tonen van persoonlijke waardering. Wij hebben op elke afdeling complimentjes neergelegd die je kon afscheuren. Op deze manier kon iedereen elkaar een compliment geven.

 

De ’21 Dagen niet klagen’ challenge

We klagen soms wat af en het lucht misschien enorm op, maar is klagen wel zo’n goed plan? Als werkgroep bedachten we om bedrijfsbreed de ‘21 Dagen niet klagen’ challenge te starten. Het was uiteraard geen verplichting. Hoe meer collega’s er meededen, hoe leuker natuurlijk!

Het doel van de challenge was je bewust te maken van je klaaggedrag en het juist te veranderen. De toevoeging dat je direct met een oplossing komt, stimuleert je na te denken over wat je anders kunt doen. Alle deelnemers kregen een bandje om hun linkerpols en toen begonnen de 21 dagen:

– Niet klagen.

– Niet schelden.

– Niet negatief praten over iemand die er niet bij is.

– Als je discussie hebt of iets wel of niet klagen is, is het altijd klagen. Punt.

– Je mag iets vervelends wel benoemen, als je direct met een oplossing komt. Voorbeeld: Ik stond vanmorgen weer een uur in de file, dus morgen ga ik met het openbaar vervoer.

 

Werd er één van de regels verbroken? Dan moest het bandje verwisseld worden van pols en begon je opnieuw. Wanneer je een onafgebroken reeks van 21 dagen vlekkeloos doorliep, was je ‘geslaagd’ voor de challenge!

Het was erg leuk om te kijken naar je collega’s, zat het polsbandje nog steeds links..? 😉

Tot slot

Wij wensen iedereen veel succes met het vergroten van werkgeluk binnen zijn of haar organisatie. ‘Smiles are always in fashion!’” 

 

Groeten, Iris, Moniek, India & Eleonora – Werkgroep ‘Werkgeluk’ – ZLM Verzekeringen

Fennande van der Meulen

Author Fennande van der Meulen

More posts by Fennande van der Meulen

Leave a Reply

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord