Roadtrip to a Great Place to Work, hoe verbind je medewerkers en teams met elkaar die allemaal op verschillende locaties in het land werken? Op de Unconference vertelde Mieke van Aspert erover op de zeepkist. Haar verhaal staat hieronder. 

Yask Facility Management heeft sinds een jaar het creëren van een Great Place to Work voor alle medewerkers opgenomen in haar strategische ambitie. Aan mij de eervolle taak om hier als Manager Employee Experiënce vorm en inhoud aan te geven. Een Great Place to Work, dat moet van de medewerkers zelf komen. Simpel gedacht, maar onze medewerkers werken in facilitaire teams bij opdrachtgevers overal in het land. Ze zitten de hele dag in de intranetomgeving van onze klant en hebben daar zelfs een e-mailaccount. Ze worden volledig opgenomen in de werkcultuur van de opdrachtgever. Dat is niet erg, wenselijk zelfs, want op die manier kunnen zij zich goed inleven in de werkbeleving van de klant, de aansluiting vinden en van daaruit met verbeteringen komen. Maar ze zijn ook ingehuurd omdat ze van Yask zijn. Je wilt dat ze de positieve spirit en energie van Yask ook meenemen en deze inspiratie naar de opdrachtgever brengen.

Aanjagersclub Roadtrip to a Great Place to Work

Hoe zorg je er nou voor dat onze medewerkers zich bovenal Yasker blijven voelen en er trots op zijn dat ze voor Yask Facility Management werken? Ik ben gestart met een groep van enthousiaste Yaskers uit alle lagen van de organisatie. Zo is de aanjagersclub “Roadtrip to a Great Place to Work” van start gegaan. Met hen heb ik een employee yourney gedaan, waarbij we onderzocht hebben wat Yask al heel erg goed doet en wat beter zou kunnen, van onboarding, inwerktraject, ontwikkelingsmogelijkheden, interne inspiratiesessies tot feestjes. In Creative thinking sessies zijn we vervolgens met elkaar initiatieven gaan bedenken die dat wat we goed doen versterken en aspecten die nu gemist worden vorm geven. Er bleek een grote behoefte te zijn aan meer verbinding, kennis delen, samenwerken en elkaar inspireren. Om de groep ‘reizigers’ van de Roadtrip wat hechter te maken en de onderlinge verbinding en samenwerking te verstevigen zijn we ook letterlijk met elkaar op reis gegaan. In de Yask Return on Facilities bus hebben we een Roadtrip door de mooie Achterhoek gemaakt. Bij Nedap in Groenlo hebben we kennis gemaakt met een eigenzinnige en innovatieve organisatiestructuur, waar maximale autonomie vanuit eigenaarschap en zelfsturing het uitgangspunt is. Het klootschieten in het Achterhoekse coulisse landschap bracht naast een hoop lol ook inspiratie uit een andere hoek.

Eenmaal ‘on the move’ heeft het reisgezelschap zich opgesplitst en zijn eigen bestemmingen gaan verkennen. Er zijn nu 5 initiatieven die uitgewerkt worden. Zij maken allemaal hun eigen Roadtrip en

laten daarbij passagiers in- en uitstappen. Zo is een dynamische groep ontstaan. Sommige collega’s stappen tijdelijk even uit omdat ze het bij hun opdrachtgever even te druk hebben, anderen stappen in omdat een onderwerp ze aanspreekt en ze daarin graag mee willen denken.

De eerste resultaten

De eerste resultaten worden nu in de Yask organisatie geïntroduceerd en geïmplementeerd. Zo is er de Happy Box. Een toolkit voor onze Facility Managers met daarin allerlei zaken waar je je team of je teamleden blij kunt maken. Van Yask vlaggetjes voor een feestje, pepermunt als beloning voor frisse ideeën, een frisbee om even wat negatieve energie kwijt te raken of nieuwe focus te zoeken tot een voucher voor een directietaart. De directie komt dan langs met taart om samen met je team een succes te vieren.

In de week van het Werkgeluk hebben we op 9 locaties in het land een virtuele Donderdagmiddagborrel gehouden. Op iedere locatie kwamen collega’s vanuit de regio bij elkaar om te borrelen en via de webcam stonden we met elkaar in verbinding, deelden we in de gezelligheid en konden we samen proosten.

Nog dit jaar gaat de eerste activiteit van de nieuw opgerichte Personeelsvereniging Funcility van start.

Andere initiatieven zijn het ontspullen en bevorderen van een deeleconomie door het opzetten van een Spullenbank voor zowel collega’s als opdrachtgevers. In het kader van collega’s leren kennen, successen en failures delen gaat er op ons intranet met een wekelijkse Challenge de Picobello van de week, van start waarbij medewerkers een collega uitdagen om een kort filmpje te maken over zichzelf en zijn/haar werkplek.

A Great Place to Work maak je samen. Daar is met deze Roadtrip een mooie start mee gemaakt!

Fennande van der Meulen

Author Fennande van der Meulen

More posts by Fennande van der Meulen

Leave a Reply

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord