Gedreven, ambitieus en bomvol goede ideeën. Zo omschrijven de mensen van Otherside Software zichzelf. Dat maakt nieuwsgierig, toch? Vonden wij wel, daarom gingen we in gesprek met Petra van Lint, Happiness Manager. Bij Otherside Software doen ze de dingen anders. Door intensief samen te werken met klanten: samen werken, samen falen en samen groeien. ‘Hard werken is leuk, maar hard werken met een dikke vette glimlach is beter’. Dat klinkt als een organisatie waar werkgeluk te vinden is. En dat is ook zo, beaamt Petra. “Niet voor iedereen, en niet altijd natuurlijk, dat is onmogelijk. Maar werkgeluk staat wel bij ons hoog op de agenda.”

 

Groeipijn

Otherside groeit hard. En dat doet soms pijn. “Wat werkte toen we met 25 man waren, werkt niet meer nu we met 75 man zijn. Dus we moeten sommige dingen anders organiseren. En anders is lastig. Daar moeten we dan met elkaar weer even aan wennen. Niet erg, dat hoort bij groeien.” Groeien doen ze graag bij Otherside. Ze gebruiken daarvoor de methodiek van Scaling Up, waaronder het werken met kwartaalthema’s. Een heel kwartaal langs was het thema het delen van successen.

 

Andere bril

“Een van de dingen waar we tegen aan liepen bij die harde groei, is dat mensen niet meer zo goed zagen wat er goed ging. Er kwam veel meer aandacht voor wat er niet goed ging, voor wat we nog niet hadden bereikt. En voor je het weet zit je dan met zijn allen in een negatieve spiraal. Dus wat we zijn gaan doen, is juist positieve dingen met elkaar delen. We begonnen met een filmpje, gebaseerd op James Bond. In het filmpje zie je eerst James steunen en klagen, hij bekijkt alles door een grijze bril ‘nou, moet ik nu alwéér iemand redden, pffff, ik heb er al zoveel gehad’ totdat hij met een andere bril ging kijken en zag dat mensen redden eigenlijk best heel leuk was. De boodschap was dat je eigenlijk alles op verschillende manieren kunt benaderen.”

 

Successen delen

Tegelijkertijd zijn we succesverhalen gaan delen op de muur. Iedereen kon succesverhalen insturen en die deelden we dan weer op de muur en via e-mail. Dat hebben we consequent gedaan tijdens dat kwartaal. En het werkt, vorige week kreeg ik een e-mail van een accountmanager met een compliment van een klant. Hij stuurde die e-mail naar iedereen, dat had hij voorheen zeker niet gedaan.’

 

Gezamenlijke taal

“Wat heel goed is aan dit proces, is dat we een andere taal hebben gemaakt met elkaar. Nu zeggen we soms ‘hé, zet effe een andere bril op’. Je kan het steeds refereren aan James Bond en zijn bril. En dan is feedback geven toch makkelijker dan dat direct tegen iemand zeggen. En het heeft wel het gewenste effect.’

 

Fennande van der Meulen

Author Fennande van der Meulen

More posts by Fennande van der Meulen

Leave a Reply

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord