Met de Week van het Werkgeluk op de agenda kan het onderwerp gezondheid niet ontbreken. Waarom is dat zo? Gezondheid is de hoeksteen van een gelukkig leven. Tegelijkertijd draagt gezondheid vaak een onzichtbaarheidsmantel en besef je soms pas het belang ervan zodra het in het geding komt. Je bouwt een goede gezondheid op met gezonde gewoonten. In deze blogpost geeft Bart van NewU je handvatten om gezonde gewoonten op te bouwen.

Kleine veranderingen, grote resultaten

Gedurende mijn leven en dat van mijn compagnon Gijs is gezondheid een steeds groter onderwerp geworden. Wij hebben de missie in het leven geroepen om zoveel mogelijk mensen te helpen om gezonder te leven. In onze zoektocht van levenslange leerervaringen zijn we tot de conclusie gekomen dat je met een kleine dagelijkse tijdsinvestering over een lange periode grote resultaten kunt behalen. Je kunt bijvoorbeeld in een jaar een instrument leren spelen door een half uur per dag te oefenen (1/2 * 365 = 182,5 uur = 4,5 werkweken oefentijd) en expert in verschillende domeinen worden door een uur per dag te lezen (365 uur / 8 uur per boek = 45,6 boeken). Zo kun je ook met weinig tijdsinvestering gezonder worden! Aan je gezondheid werken doe je dagelijks, of je dit nu wilt of niet. Je moet tenslotte elke dag eten (vasten terzijde), slapen en bewegen. Als men moet kiezen tussen gezonde en ongezonde gewoonten blijkt de keuze makkelijk gemaakt, maar in de praktijk werkt het toch net iets anders. Hoe kun je de stap zetten naar gezonde gewoonten?

 

Wat is er nodig om de transitie te maken van een ongezonde naar een gezonde leefstijl?

Samen met een breed scala aan experts hebben Gijs en ik dit vraagstuk geanalyseerd. Alhoewel dit onderwerp dusdanig complex is dat ik er 1000 blogsposts aan zou kunnen wijden, wil ik je 3 tips meegeven waar je direct mee aan de slag kunt.

Tip 1 Vervang de gewoonte

Gedrag afleren is moeilijk, gedrag kan als het ware “uitdoven” maar dit kost veel tijd. Het is veel effectiever om gedrag te vervangen! Probeer je dus te stoppen met iets, formuleer het dan dat je iets anders gaat doen. Bijvoorbeeld; maak van “ik ga geen frisdrank meer drinken”, “ik ga citroenwater en thee drinken”. Vervang gedrag dus in plaats van het af te leren.

Tip 2: Creëer de juiste voorwaarden voor een gewoonte

Op elk soort gedrag hebben sociale- en omgevingsfactoren een invloed. Probeer deze factoren in dienst te stellen van de gewoonte die je wilt opbouwen. Stel, je wilt de gewoonte opbouwen om voordat je naar je werk te gaan hardlopen. Dan zul je waarschijnlijk iets eerder op moeten staan. Hier kun je een geschikte situatie voor creëren, door bijvoorbeeld het gebruik van je favoriete hardloop nummer als wekker en door je hardloopschoenen de avond van tevoren al klaar zetten naast je bed. Probeer bij elke gewoonte die je wilt creëren je omgeving in dienst te stellen van de gewoonte.

Tip 3: Begin klein

Zoals eerder in deze blogpost geïllustreerd, kun je met een kleine tijdinvestering per dag, gigantische resultaten behalen. Wil je bijvoorbeeld de gewoonte opbouwen om positiever naar dingen te kijken. Probeer elke avond 1 positief ding over de dag te op te schrijven. Het effectieve aan deze strategie is, dat je niet bij 1 positieve gedachte stopt, zodra je het hersencircuit geactiveerd hebt dat opzoek gaat naar positieve ervaringen, schieten er waarschijnlijk meer positieve ervaringen te binnen. Door het laagdrempelig insteken vergroot je de kans op het starten van het gewenste gedrag. Na verloop van tijd zal het proces automatisch worden. Begin dus klein, dat is al een enorme winst!

 

Ieder mens is anders

Ieder persoon heeft een eigen sociale context, eigen vaardigheden, kennis, interesses en doelen. Hoe kun je persoonlijke hulp faciliteren bij deze complexe problematiek? Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn Gijs en ik gestart met het ontwikkelen van een applicatie genaamd NewU, die je van A tot Z helpt met het opbouwen van gezonde gewoonten. In de NewU app worden verschillende motivatietheorieën, gedragsveranderingsmodellen en 40+ gedragsveranderingstechnieken gebruikt om de kans op verandering te vergroten!

De app is live en kan door jou en jouw organisatie gebruikt worden. Onze mening is dat werkgeluk in het kader van gezondheid niet kan ontbreken. Daarom vinden we het ontzettend leuk om te mogen samenwerken met Maartje en Fennande van Happy Office. In de app kun je werken aan voeding, bewegen, slaap, mentaal welzijn, roken en nu ook aan werkgeluk!

Wil je meer weten over een leuke, makkelijke en effectieve manier waarop je gezonde gewoonten kunt opbouwen?

Neem dan op donderdag 24 september om 14:00 deel aan de webinar! Je kan je aanmelden op www.rabbitquest.com/webinar.

Wij zien je graag daar!

Gezonde groet,

Bart van NewU

 

 

 

 

Fennande van der Meulen

Author Fennande van der Meulen

More posts by Fennande van der Meulen

Leave a Reply

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord