Een gastblog van John Matthijs, Bewegen werkt

 

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik over het algemeen de positieve uitdagingen weet te vinden, wanneer er minder positieve dingen gebeuren. Minder positieve dingen, zoals een teleurstelling over een klant die je niet binnen kunt slepen, over een klant die ontevreden is of irritatie omdat je inmiddels 6 maanden lang je collega’s fysiek niet kunt ontmoeten vanwege COVID. Oorzaken van een negatief gevoel en een negatieve gedachte. Wat is het dan fijn om te weten dat mensen dagelijks ongeveer 60.000 gedachten hebben. Willekeurige gedachten waar vaak geen touw aan vast te knopen is en dit vaak ook niet waar zijn. En dat die gedachten dan in ongeveer 70% negatief zijn volgend op angst of boosheid. Daar mag je best even van balen! Ongetwijfeld is meer of minder negatief genetisch bepaald. Maar gelukkig, veel gedachten zijn dus ook positief. Volgens professor Daniel Kahneman kun je die negatieve of positieve gedachten ook niet voorkomen, vaak gekoppeld aan snelle emoties. Ze zijn er al voordat je het in de gaten hebt. Nog sterker, ze zijn er blijkbaar al voordat je er aan gedacht hebt. Best bijzonder eigenlijk. En interessant voor de marketeers die graag gebruik maken van onze (koop)emoties. Maar na de eerste gedachte kun je er dan dus wel over nadenken, zoals nu.

 

Wanneer je zoveel negatieve gedachten hebt, hoe is het dan mogelijk dat er toch ook nog gelukkige mensen (althans gemiddeld genomen) zijn op onze aarde. Dat zit zo. Allereerst blijkt dat het goed is om deze negatieve gedachten gewoon te accepteren. Ze komen toch, dus waarom zou je ze dus ook niet eerst accepteren, zeker als ze vaak niet waar zijn. De volgende stap is dan om na te gaan hoe je positieve gedachten in gang kunt zetten. In veel gevallen blijkt het dan te werken om na te gaan wat jij kunt doen op dat moment, wat goed voelt. Iets doen (of denken) om een negatieve gedachte een positieve wending te geven. Beste keuze? Ga iets doen wat je leuk vindt. In veel gevallen je hobby. Met een interessante eigen uitdaging. Iets wat je kunt, waar jij jezelf goed in vindt. En voordat je het weet zit je dan ineens in de FLOW! Maar pas op, ga niet denken dat je in de FLOW zit want………..dan is de flow al weer verdwenen, en liggen de eerste negatieve gedachten op de loer.

Conclusie: Accepteer dat je af een toe lekker teleurgesteld of boos kunt zijn en veel geluk met je hobby (want Bewegen Werkt)!

Meer weten? John Matthijs (john.matthijs@bewegenwerkt.nl)

Fennande van der Meulen

Author Fennande van der Meulen

More posts by Fennande van der Meulen

Leave a Reply

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord