Als je denkt aan werkgeluk, dan denk je al snel aan Guidion. Tenminste, als je een beetje thuis bent in dit vakgebied. Werkgeluk staat bij hen al jaren hoog op de agenda. Guidion helpt klanten in en om het huis met verschillende diensten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het installeren van internet of zonnepanelen, in opdracht van grote nationale en internationale partners. En ze geloven dat ze dat het beste kunnen doen met gelukkige medewerkers. Al 7 jaar geleden, toen niemand nog had gehoord van een Chief Happiness Officer, had Guidion er al eentje. Kortom, zij weten hoe het werkt in de praktijk. Niet voor niets dat we graag bij hen langskomen om ervaringen uit te wisselen en te horen of ze nog wat nieuws bedacht hebben. En goed nieuws: tijdens de Week van het Werkgeluk delen ze deze ervaring ook graag met anderen. Guidion organiseert namelijk op vrijdag 27 september om 9.00 uur een bedrijfsbezoek. Tijdens dit bedrijfsbezoek mag je binnenkijken bij Guidion, ze vertellen alles over hoe ze omgaan met werkgeluk en cultuur. Waarom? We vroegen het Anna en Ammarai.

 

Dames, wie zijn jullie en wat hebben jullie met het onderwerp werkgeluk?

Wij zijn Anna ten Cate (People & Culture Officer) en Ammarai van der Linde (Head of People & Culture) bij Guidion. Bij Guidion zijn wij ondertussen al 7 jaar bezig met het onderwerp werkgeluk. Ons belangrijkste doel is zoveel mogelijk bevlogen medewerkers.

 

Wat doen jullie om je eigen werkgeluk te vergroten?

Wij vinden het allebei belangrijk om in omgeving te werken met mensen waarmee we dezelfde waarden delen, in een omgeving waar je je kan ontwikkelen en waar je autonomie ervaart.

 

Waarom vinden jullie bij Guidion werkgeluk zo belangrijk?

Wij geloven dat (werk)geluk leidt tot succes en dat het stimuleren van ondernemerschap mensen laat floreren.

 

Wat verstaan jullie onder werkgeluk?

Dit staat mooi beschreven in onze vier kernwaarden. We vinden het belangrijk om een omgeving te bieden waar medewerkers het maximale uit hun zelf kunnen halen oftewel te groeien tot hun volle potentieel. Waarbij aandacht voor elkaar (Happy to Help), plezier (Share the Fun), ontwikkeling (Let’s Grow) en ondernemerschap (Can do is You) een centrale plek hebben. Belangrijk om te vermelden is dat deze kernwaarden niet bepaald zijn van bovenaf, maar dat aan alle medewerkers destijds is gevraagd waarom zij bij Guidion werken. Hier zijn de bovenstaande vier kernwaarden uit geformuleerd.

 

Wat levert werkgeluk jullie op?

Een ‘gelukkige organisatiecultuur’ is geen doel op zich, maar een middel om de organisatiedoelstellingen en purpose (unleashing entrepreneurship) te realiseren.

 

Waarom doen jullie mee met de Week van het Werkgeluk?

Zeven jaar geleden hebben wij als één van de eerste organisaties in Nederland een Chief Happiness Officer in dienst genomen. De afgelopen jaren hebben we veel geprobeerd en nog veel meer geleerd en nu delen graag onze inzichten met anderen!

 

Wat gaan jullie precies doen?

Verwacht geen quick fixes of kant-en-klare oplossingen, maar een inhoudelijke sessie over hoe wij een organisatie creëren waarin mensen kunnen floreren.

Wat wil je mensen tot slot meegeven?

De wereld verandert, onze organisatie en onze medewerkers dus ook. Dat betekent dat het werken aan werkgeluk en cultuur nooit af is, het is een voortdurend proces. Vanuit People & Culture zijn we constant bezig met het alignen van onze kernwaarden met het people beleid, het leiderschap, onze systemen en rituelen.

Meer weten over hoe dat in zijn werk gaat bij Guidion? Meld je dan aan voor het bedrijfsbezoek! 

Fennande van der Meulen

Author Fennande van der Meulen

More posts by Fennande van der Meulen

Leave a Reply

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord